torsdag 7. april 2011

Bildefortelling - Min sommerhage

Jeg som ikke er født og oppvokst i Norge, har vært fascinert av årstidene siden jeg kom til dette landet. Jeg kom hit i 1982 om høsten. Jeg husker jeg stusset så på det med temperatur ute for jeg var ikke vant til å gå med jakke hjemme i det hele tatt. Så kom vinteren og jeg så at det var sort og hvitt overalt. Men når all snøen smeltet vekk; var det magisk for meg å se alle de flotte fargene i hagen til min svigermor. Alt det grønne og de fargerike blomstene i hennes hage.

Det var alltid min hobby å stelle blomstene til min mor hjemme på Filippinene. For det meste er det diverse typer orkideer siden hun var medlem av en orkideklubb. Har også prøvd orkideer innendørs i Norge, men de blir aldri så frodige som de min mor hadde.

Jeg er heldig å ha en ganske stor hage, slik at jeg kan ha diverse planter og blomster ute om sommeren. Det er ren terapi for meg å jobbe i min hage fra vår til høst. Der har jeg stort sett satset på liljer, og her er hagen min som jeg gjerne vil dele med dere i bilder.











10 kommentarer:

  1. For noen fine blomster! Nå kom jeg virkelig i vårstemning. Jeg er imponert over at du får til denne blomsterprakten i Nord-Norge.

    Beskjærte du bildene før du la dem inn i Photo Story?

    SvarSlett
  2. Så vakre blomster! Jeg får lyst å se dem "in real life"! :)
    En av de flotteste hageopplevelsene mine er ellers rhododendronhagen til Ingvald Austreim på Kyrkjebø i Sogn&Fjordane. Å vandre rundt blant hundrevis av store fantasiske rhododendronbusker i alskens farger og former, det var fantastisk. Hagen hans var med i en reportasje i Grønn glede 2005: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/133219/

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarene.

    Ellen, bildene lastet jeg direkte opp og kun fjernet sorte kanter eller roterte dem sånn som jeg vil ha dem.

    Jenny, stikk innom meg i sommer når de er i full blomstring.

    Jeg satser på liljer fordi de er så lett å få til.

    SvarSlett
  4. Flott hage, så mange typer liljer, og de tofargede akeleiene var utrolige også. Jeg har bare ensfargede mørklilla akeleier, og mange av dem insisterer på å vokse under terrassen...utpå sommeren stikker de opp mellom plankene.

    SvarSlett
  5. De tofargede akeleiene har jeg kjøpt fra et gammelt gartneri lenger opp i bygda på Nordnes og en del fra gartneriet i Beiarn http://www.stewo.no/. Jeg tror de begynner å bli gamle, og jeg har mistet en god del opp gjennom årene.

    Du kan få avleggere eller frø til høsten Magnhild!

    SvarSlett
  6. Fortellinga om din opplevelse av årstidene i Norge og ditt forhold til blomster gir en ekstra dimensjon til bildefortellinga selv om blomstene i hagen din er imponerende nok.
    Jeg er også glad i blomster, men helst de ville. De i hagen er det så mye arbeid med.

    SvarSlett
  7. Det er sant at det krever mye arbeid med blomster i hagen, men man får my glede av å ha dem der. Å se nye farger hver dag er magisk for meg siden jeg er vant med forskjellige vekster i hjemlandet.

    Når de er i full blomst, setter jeg dem sammen og lager fargerike buketter til venner og gode naboer. Da er det flere som får glede av dem. Liljene blomstrer fra slutten av juni til tidlig oktober. Stauder er lett å dyrke siden de kommer opp igjen år etter år.

    SvarSlett
  8. Jeg har jo sett på nært hold at du har grønne fingre - men dette var virkelig imponerende! Du har fått meg til å glede meg til hagearbeidet i sommer :-)

    SvarSlett
  9. Nydelig, Marissa. Koser meg også med hageearbeid om sommeren, men har langtfra et sånt mangfold. Har lenge hatt lyst til å anlegge et liljebed. Må visst ta meg en tur til Rognan for å få inspirasjon og ideer. Men først får vi få unna eksamensoppgaven.

    SvarSlett
  10. Takk for kommentar. Det krever en del arbeid med et sånt bed men man får igjen masse glede når fargene kommer i tur og orden. Får bare håpe at alt overlevde den harde vinteren. Jeg er nå så spent på å se hva som kommer opp av jorda etterhvert.

    SvarSlett