mandag 25. april 2011

Om tilpasset opplæring

Hva er tilpasset opplæring?

Kunnskapsløftet's (LK06) overordnede mål er å øke omfanget av tilpasset opplæring for at elever skal prestere bedre faglig og lærlinger være utstyrt med faglig kompetanse for å møte arbeidslivet. "Alle elever og lærlinger har krav på tilpasset opplæring ut fra deres egne forutsetninger og behov og at de får de samme muligheter til å utvikle seg". For å gi elever og lærlinger bedre tilpasset opplæring vil det blant annet kunne bli satt i verk omfattende kompetanseutviklingstiltak for skoleledere, lærere og instruktører: (Det kongelige utdannings- og forskningsdept., 2004:3)

I Reform 94 og Reform 97 sto fellesskapet sterkest. Fellesskapsundervisning den mest utbredte, mens den vanligste formen for tilpasset opplæring ifølge lærerne er å gi hjelp til elevene og ved å la dem jobbe i grupper eller i par (Dale og Wærness 2003).

Tilpasset opplæring er tilrettelegging for læring der eleven, ut fra evner og forutsetninger, søker utfordringer og utvikler seg faglig, sosialt og fysisk. Det kreves kompetanse av de som skal lære og at de ressursene som trengs er tilgjengelige for å kunne gi best læring.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) i grunnskolen og videregående opplæring - grunnopplæringen - danner fundamentet og rammen for opplæringen i skole og bedrift. Læreplanens generelle del utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, som igjen gir de overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring; undervisningspraksis som tar hensyn til individuelle interesser, evner og behov. Opplæringsloven §5-1 sier at elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning http://www.elevsiden.no/.

Skolen skal gi tilpasset opplæring slik at hver enkelt elev stimuleres i høyeste grad av måloppnåelsen, jfr. opplæringsloven §1-2. Denne tilpasningen betyr tilrettelegging av opplæringen ut fra elevenes ulike forutsetninger og evner. Ulike elever får ulik opplæring.

Det må nevnes her de fem kompetansemålene i læreplanen for fag som er følgende: å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese, å kunne regne og å kunne bruke digitale verktøy.



(Bildene over er laget av "lillegruppen" på skolen vår som er i "tilrettelagt opplæring". Design og Håndverk- linjen hadde en utstilling før påske med tema Båtbyggertradisjon i Salten.)




(Disse er hentet fra samme utstillingen og er laget av LOSA- elever fra Beiarn. De var på skolen hele den siste uken før påske for å gjøre ferdig prosjektet for utstillingen. Alle arbeid er laget av elever på Design og Håndverk.)

I skolepraksis må det være opp til læreren , i hans eller hennes planlegging av de konkrete undervisningssituasjoner, å avgjøre hva som kan være hensiktsmessig undervisningsopplegg for å skape en tilpasset opplæring. Forskningens oppgave er å beskrive det skolepraktiske feltets egne vurderinger av hva en tilpasset opplæring kan innbære av formål og materiell.  

I rapporten om tilpasset opplæring er det satt stor fokus på inkludering som utgangspunkt  for elevene med spesielle behov. Disse elevene som går på de "vanlige" skoler, og som har spesielle behov har undervisning organisert på ulike segregerende vis innenfor skolen.  

4 kommentarer:

  1. På tide å nevne din bruk av bilder. Jeg glemte å berømme din hyllest til våren i de to forrige kommentarene mine.

    I dette innlegget om tilpasset opplæring er det også bildene som påkaller min oppmerksomhet. Gode, konkrete eksempler på tilpasset opplæring.

    SvarSlett
  2. Takk Thomas for positive kommentarer; både her og i det forrige innlegget.

    Må bare få med de flotte arbeidene våre elever har klart å vise fram. Jeg må dele med dere de flotte vårbildene.

    SvarSlett
  3. Kjempefin. Du trenger ikke være nervøs for fortsettelsen. Du har så god forståelse når det gjelder tilpasset opplæring. Det får iallefall meg til å føle meg tryggere når vi skal til med eksamensoppgaven.

    SvarSlett
  4. Takk Ragnhild. Jeg har likevel litt angst når jeg tenker på eksamensoppgaven vår. Vet ikke hvordan vi skal gjøre det, men regner med at vi får litt hjelp fra andre. Må bare prøve å tenke positivt på det.

    SvarSlett