fredag 18. mars 2011

Fra læreplan til praktisk læringsaktivitet

Hva er en læreplan?

Begrepet læreplan handler om innholdet i det som skal læres, arbeidsmåter som skal brukes og hvordan læring av den enkelte vurderes. Teksten oppfattes skrevet som et formelt vedtatt dokument utarbeidet av de sentrale myndigheter, rettet mot det som skjer i skolen (Dundem 1990).

Jeg har lyst til å nevne LOSA(Lokalt Opplæringstilbud i Samarbeid med Arbeidslivet), utkantskolene som administreres fra oss. Disse elevene har akkurat samme rettigheter som de elevene vi har på vår skole og som møter opp til timen hver dag. Det kan være diverse grunner til at de ikke kan bo hjemmefra for å gå på skolen.

Vi har en del lærere som underviser elevene i Træna, Andøya, Lovund og Beiarn. Disse elevene har valgt å ta utdanning i hjemkommunene siden det er vanskelig for dem å være fysisk på skolen vår. Det betyr ikke at all undervisningen skjer kun ved data. Lærerne har fastsatte datoer der de er fysisk tilstede sammen med elevene sine i utkantskolen, men mesteparten av tiden de bruker til undervisning skjer pr. data. Disse lærerne har vanlig undervisning på skolen mens LOSA kun er en del av det hele.

Ved skolestart sender bibliotekaren bøkene de trenger dit enten per post, med lærerne eller sammen med IKT-ansvarlig når de får elev-pc utdelt (som regel første uka etter skolestart). Disse elevene har en veileder som er tilstede for å hjelpe dem med skolearbeidet. Lærerne som er fysisk på skolen vår sender oppgavene per mail på "It's learning" og elevene sender arbeidet igjennom "It's learning". Jeg har vært så heldig å få være tilstede mens en lærer brukte videokonferanseutstyr til undervisning til hele klassen i Beiarn.

Læreren ringer først veilederen på den aktuelle skolen og avtaler konferanse. Veilederen vil da slå på TV-apparatet og samtidig aktivere videokameraet på skolen. Nå kan læreren snakke samtidig som han ser elevene sine som sitter i klasserommet. Han bruker sin datamaskin og sender til samtlige elever de oppgavene de skal jobbe med i timen. Elevene kan stille spørsmål direkte til læreren. Alle oppgavene sendes på "It's learning".

Vi har også en liten gruppe som har spesielle behov ved undervisning. Da er undervisning tilrettelagt for dem. Biblioteket kjøper inn diverse bøker som er egnet for deres behov. Har en del CD-rom som er tilpasset dem. Spesielle elever som disse har lesetrening på biblioteket og da finner jeg bøker, lydbøker og filmer til dem. Det er viktig at vi bibliotekaren får innblikk i det elevene holder på med så vi kan være forberedt på å gi dem materialet de trenger til enhver tid. Har flinke lærere som i god tid informerer om hva som finnes på markedet og som passer disse elevene.

4 kommentarer:

  1. LOSA er et spennende konsept. Jeg jobbet litt med det når jeg jobbet i Honningsvåg. Har du noen ekstra tilbud til LOSA-elevene fra biblioteket? De har vel ikke samme bibliotek-tilbud på hjemstedet. Det er jo en utfordring når alt foregår på data. Jeg prøvde å lage en slags brukeropplæring i fronter og på nettsidene og prøvde å ha litt undervisning. Hos oss var de på besøk på skolen to ganger i året, så jeg fikk litt tid på en av de samlingene. Det var spennende og utfordrende, og man må definitivt tenke nytt i forhold til bibliotektjenester!

    SvarSlett
  2. LOSA elevene er hos oss to ganger i løpet av skoleåret og da er de kanskje bare innom en dag eller to. De er innom biblioteket for å låne bøker og filmer og bruker datamaskiner. Så har jeg glemt å nevne det med lærlinger som er ofte innom. Da leser de aviser/tidsskrifter og bruker data. For det meste så er de i klasserommene eller verksted.

    SvarSlett
  3. LOSA elevene var innom 2 ganger i året, 2 dager hver gang, og jeg fikk låne dem en times tid. Da kjørte jeg litt tilrettelagt brukeropplæring med fokus på kilder på nett ettersom de ikke hadde samme tilgang til bøkene som elevene på skolen. I tillegg la vi ekstra til rette for at disse elevene kunne bestille bøker fra oss direkte hjem. Akkurat det ble ikke brukt så mye, og jeg er litt usikker på hvor nyttig de syntes det andre var også. Men samtidig fikk de møte meg og de fikk en innføring i hva bibliotek er og hva vi kan hjelpe med. Dersom man ikke før møte dem når de er på skolen kan man alliere seg med en norsklærer og få være med i en undervisningstime som går gjennom studio....

    Men man må jo finne en måte som passer en selv, og som kan være fornuftig overfor elevene :)

    SvarSlett
  4. Svært nyttig å få et innblikk i LOSA. Gode eksempler på lokal tilrettelegging av både læreplan og praktiske forhold.
    Nye utfordringer og muligheter for bibliotekarene.
    "Det er viktig at vi bibliotekaren får innblikk i det elevene holder på med så vi kan være forberedt på å gi dem materialet de trenger til enhver tid. Har flinke lærere som i god tid informerer om hva som finnes på markedet og som passer disse elevene." Dette lover godt.

    SvarSlett