søndag 13. mars 2011

Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring - Den generelle delen av læreplanen

Som innledning har jeg hentet noen linjer fra Udir.no, sitat:
"Læreplanens formål i utdanningen er å bidra til å skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen og knytte grunnskole og videregående opplæring bedre sammen. Elevene får prøve ut og bli bevisst på egne evner og anlegg til å kunne foreta kunnskapsbaserte valg av utdanning og yrke. Faget skal bidra til å skape grunnlag for økt forståelse av arbeidslivets krav om kunnskap og kompetanse.

Elevene får erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsområder i ulike utdanningsprogram i videregående opplæring og aktuelle yrker. Elevene har mulighet til praktisk aktivitet og fordypning i fag. Opplæringen legger til rette ulike læringsarenaer som kan gi bred faglig tilnærming gjennom kontakt og samarbeid med videregående skoler og arbeids- og næringsliv."
Sitat slutt.

Historisk sett er selve "oppskriften" for å tilegne seg denne læringen noe så spesiell som kristne og humanistiske verdier; likeverd, menneskeretter, evne til å skape, oppleve og formidle. Mennesket er et moralsk vesen som tar ansvar for egne valg og handlinger. Læringen forutsetter forståelse for språklige og kulturelle forskjeller, hensyn til minoritetsgrupper og funksjonshemmede, respekt for eldre og det motsatte kjønn.

Det fremste målet for utdanning er utvikling. Kreativitet, nysgjerrighet, drøm og fantasi styrker evnen til en stabil utvikling. Man må ta i betraktning at mye av vår historie inneholder store mengder lærdom.
Tradisjoner er også lærdom; erfaringer gjennom praktisk virke, tankevirksomhet (teoretiske skolefag) og kulturelle aktiviteter.

På alle livsfelter kreves kritisk skjønn, vurdering av alle inntrykk og fremtidige gjøremål. Man kan prøve og feile nesten i det uendelige, men dette er også noe man tar lærdom av. Denne delen av lærdommen gir grunnlag for å skaffe seg og vinne ny kunnskap.

Læringstiden skal gi eleven innsyn i variasjon og bredde i arbeidslivet.
Dette vil gi kunnskap om hjelpemidler som finnes for å effektivisere og lette arbeidsoppgavene. I dag har teknologien en eksplosiv utvikling, og her kreves det at man hele tiden følger med og er oppdatert. Her er det viktig at eleven på et tidlig tidspunkt viser driv og vilje til å lære.
Gode vaner og rutiner i utdanningstiden vil gjøre det enklere å fungere i et krevende, og til tider stresset, arbeidsliv.

Utdanningen foregår primært på skolen der læreren underviser systematisk og målrettet. Læreren er nødt til å tilpasse undervisningen slik at alle elevene får med seg den nødvendige teorien, derfor må eleven selv ta initiativ til å lære og forstå de fag det er blitt undervist i. Eleven må kunne konfrontere nye og ukjente fagområder basert på det som allerede er tillært.

Tilegning av lærdom kan være sammensatt av flere instanser. Etter ungdomsskolen skal man videre og da er det mange skoler og linjer å velge mellom. Det er en utfordring i seg selv bare å prøve å gjøre rett valg.
Hvis man da har de rette forbindelsene, eneten privat eller i arbeidslivet, så vil man nok til slutt få de rådene som skal til for å gjøre de riktige valg.

2 kommentarer:

  1. Liten kommentar fra sidelinjen, fra en som har sett utviklingen i skolen gjennom 30 år.
    Det du har skrevet i første avsnitt er noe jeg synes er uhyre viktig. Læreplanene legger jo opp til en helhet i opplæringen, men det virker fortsatt som om grunnskole og videregående skole tilhører to verdener. Hele innlegget er bra. Stå på.

    SvarSlett
  2. Hvorfor virker ikke "oppskriften" bedre enn den gjør? Kan det være fordi det er for mye av noe og for lite av annet? For lite eller for mye av kreativitet, nysgjerrighet, drøm, fantasi, erfaringer gjennom praktisk virke, tankevirksomhet (teoretiske skolefag) og kulturelle aktiviteter?

    SvarSlett