Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte Modul 2
lørdag 26. februar 2011
Første innlegg
Nå er bloggen endelig slik den kanskje skal være - inntil videre? Fra nå av kan fokus være på innhold. Her kommer stoff knyttet til de forskjellige oppgavene vi har i mellomperioden.
Har nå vært på første samling og jeg fant ut at jeg er så treg med å skjønne det her med blogging. Takket være Thomas, så ser min bloggside ut som den skal. Har ikke hatt så mye glede av den første samlingen siden jeg plagdes med å fikse min blogg. Nå tror jeg at jeg får det til! Takk til Magnhild også for blogg "oppskriften" hun sendte meg og telefonsamtale vi hadde sist fredag. Det finnes snille folk overalt.
Noe av det beste med IKT er at vi lærer av hverandre.
Læring er situert, dvs at læring alltid er forankret i en kontekst/virkelighet mer eller mindre fornuftig for den lærende. Læring er en sosial aktivitet, den som lærer forholder seg til lærere, medstudenter og andre. Læring er distribuert, med det menes at vi alle kan mye, men ikke det samme, vi har ulike ferdigheter og styrker, kunnskaps-produksjonen blir best når vi alle får bidra. Læring er mediert, det vil si at vi forholder oss til hverandre, verden og læring ved hjelp av redskaper. (Et sosiokultuelt perspektiv på læring.)
Håper du er fornøyd med bloggen slik den nå fremstår. Nå kan du begynne å skrive i bloggen.
SvarSlettHar nå vært på første samling og jeg fant ut at jeg er så treg med å skjønne det her med blogging. Takket være Thomas, så ser min bloggside ut som den skal. Har ikke hatt så mye glede av den første samlingen siden jeg plagdes med å fikse min blogg. Nå tror jeg at jeg får det til! Takk til Magnhild også for blogg "oppskriften" hun sendte meg og telefonsamtale vi hadde sist fredag. Det finnes snille folk overalt.
SvarSlettNoe av det beste med IKT er at vi lærer av hverandre.
SvarSlettLæring er situert, dvs at læring alltid er forankret i en kontekst/virkelighet mer eller mindre fornuftig for den lærende.
Læring er en sosial aktivitet, den som lærer forholder seg til lærere, medstudenter og andre.
Læring er distribuert, med det menes at vi alle kan mye, men ikke det samme, vi har ulike ferdigheter og styrker, kunnskaps-produksjonen blir best når vi alle får bidra.
Læring er mediert, det vil si at vi forholder oss til hverandre, verden og læring ved hjelp av redskaper.
(Et sosiokultuelt perspektiv på læring.)